Om du upplever att din granne i hyreshuset stör dig är det alltid bäst att prata med henne/honom och försöka komma fram till en lösning. Om det känns obekvämt kan du ta hyresvärden till hjälp.
I första hand anser vi att det är bäst att prata med varandra om problemet men det är ju tyvärr inte alltid det funkar.
Om du inte vill eller kan prata med grannen ska du prata med hyresvärden. Hyresvärden meddelar grannen att han / hon upplevs som störande för andra boende i huset och grannen får chans att bättra sig. Om grannen fortsätter att störa dig ska du meddela hyresvärden igen. Då får hyresvärden veta att brevet, samtalet eller vad det var som hyresvärden gjorde för att lösa problemet inte räckte. Vid upprepade störningar riskerar den störande grannen att bli uppsagd.
Det är viktigt att dokumentera störningarna i fall att det blir tvunget att hyresnämnden griper in för att bli av med den störande grannen. Skriv till exempel ned vilken händelse du upplevt som störande, och det datum och den tidpunkt som störningen inträffade.
Störningsjouren hjälper till
Ofta har hyresvärdarna en störningsjour som du och de övriga hyresgästerna kan ringa för att få hjälp. Störningsjouren rycker ut och pratar med störande grannar, ger värden en skriftlig förklaring om vad som hänt och ställer upp och vittnar om händelsen går så långt som till domstol.
Om din hyresvärd inte lyssnar på dig och det inte finns någon störningsjour som du kan vända dig till kan du ringa till Hyresgästföreningen eller Hyresnämnden för att få hjälp. Vill du ha hjälp av Hyresgästföreningen måste du vara medlem hos dem vilket man kan bli väldigt enkelt.